Четвртак 06.11.2025
Четвртак 06.11.2025

Десметов тоталитаризам у домаћем огледалу – (да ли је могућ у Србији?)

Белгијски психолог Матијас Десмет тврди да се тоталитаризам не рађа из зле намере политичара, већ из колективне психолошке динамике. Он настаје када се друштво налази у стању дубоке несигурности, страха и губитка смисла. У том вакууму, маса тражи спас у наративу који јој нуди једноставно објашњење и јасно дефинисаног вођу. Ако ту теорију применимо на Србију, слика постаје запањујуће препознатљива.

  1. Изолација и атомизација друштва
    Десметов први услов за тоталитаризам је друштвена изолација. Србија је већ деценијама у стању разбијености — економске, идеолошке и моралне. Људи су уморни, прекарни рад их је обесмислио, породице се распадају, пријатељства нестају у токсичној атмосфери сумње. У таквом окружењу, власт не мора много да ради — довољно је да одржава хаос, да би грађани остали пасивни. Атомизовани појединци не верују ни себи ни другима, али верују у вођу који обећава стабилност. То је прва фаза масовне формације: колективна глад за „спаситељем“.
  2. Губитак смисла и моралног оријентира
    Десмет пише да је модерни човек изгубио осећај смисла и вере у институције. Србија је овде готово школски пример. Институције не постоје – оне су декор, кулисе на сцени једне централизоване моћи. Људи више не верују ни у судове, ни у медије, ни у образовни систем. Када нестане поверења у структуре, остаје само фигура вође као једини симбол континуитета. Вучић је то препознао: он не влада кроз институције, већ кроз емоционални однос с масом. У његовом дискурсу нема државе – постоји он лично, који се „борећи“ жртвује свакодневно за народ. Тај емотивни контакт постаје нова форма религије, замена за изгубљени смисао.
  3. Страх и колективна анксиозност
    Десмет упозорава да се масовна формација заснива на слободно плутајућем страху — осећају несигурности који тражи канализацију. Вучићев систем управо од тога живи. Сваки дан грађани се бомбардују порукама о „нападима споља“, „издајницима изнутра“ „тајкунима“, „злим амбасадама“, „опозиционим монструмима“. Страх постаје алат контроле, а анксиозност гориво лојалности. Занимљиво је што тај страх не мора бити рационалан: маса се не боји зато што постоји стварна претња, већ зато што јој власт стално даје емоционални оквир претње. Тиме се производи колективна хистерија, која замењује рационално размишљање.
  4. Креирање наратива и „моралне мисије“
    Када се маса формира, потребно је да добије морално оправдање. Десмет наводи да у тоталитарним друштвима људи верују да раде „праву ствар“. Вучићев наратив је управо то: борба против непријатеља, изградња „златног доба“, одбрана „националних интереса“. Он стално говори у месијанским терминима – као да лично носи судбину народа. У тој психолошкој матрици, свака критика власти постаје напад на заједницу. Онај ко поставља питања није грађанин, већ „непријатељ народа“. Тако се затвара Десметов круг: маса више не сумња, она верује. Није битно шта је истина, битно је ко је изговара.
  5. Самоодрживи тоталитаризам
    Десмет истиче да тоталитаризам опстаје не кроз репресију, већ кроз добровољно учешће. Српско друштво не мора да буде насилно потчињено – оно се само потчињава. Људи гледају истовремено хумористичне емисије које исмевају режим и информативне емисије које га славе. Та схизофренија производи апатију, а апатија чува систем. Није потребно затварати људе, довољно је да их се преплави пропагандом и лажном емоционалном топлином – сликом вође који „брине“. У таквој матрици, истина није забрањена; она је једноставно небитна.

Закључак: Десметово огледало Србије

Десмет упозорава да излаз из тоталитарне психозе не лежи у сукобу, већ у повратку аутентичном говору — у дијалогу, смеху, уметности, пријатељству, у свему што разбија масовну хипнозу. Ако погледамо Србију данас, видимо друштво које је изгубило поверење у реч, јер се реч
претворила у оружје. Људи се не смеју из радости, већ из сарказма; не говоре да би разумели, већ да би надгласали. То је тренутак у којем тоталитаризам постаје потпун — када маса више не види разлику између истине и лажи, јер јој је удобније да верује у причу него да погледа стварност.

Излаз из хипнозе: студенти као последња линија свести

Маттиас Десмет у својим анализама тврди да се тоталитарни системи не руше споља — они се топе изнутра, када се пробуди мали, али постојан део друштва који одбија да пристане на колективну илузију. Тај део он назива „глас разума“, и каже да је довољно да чини свега 10% популације да би разбио масовну формацију. У српском контексту, тај глас би могли бити — студенти. Али да би то били, прво морају поново постати оно што су некада били: савест друштва, а не његови посматрачи, већ активни учесници.

  1. Млади у сенци колективне анксиозности
    Данас у Србији млади не верују да имају будућност. Власт им нуди само две опције: да се „снађу“ или да оду. Тако се формира генерација апатичних, али не и глупих људи — свесних манипулације, али преуморних да је оспоре. То је, по Десмету, савршено стање за одржавање тоталитаризма: свест без отпора. Када човек не верује да може ишта променити, он се повлачи. А када се повуче маса младих, друштво губи имунитет.
  2. Универзитет — некада центар свести, данас сервис система
    Деведесетих, студентски протести били су искра која је пробудила друштво из Милошевићевог нарцизма. Данас, универзитети више не ћуте. Професори нису у страху да изгубе положаје, студенти нису у страху да изгубе бодове. Академски простор је претворен у бирократски механизам, лишен идеје, дебате и слободе, био, више није ( већ годину дана). Десмет би рекао: „тоталитаризам је најстабилнији када образовање постане администрација.“ И заиста, у земљи у којој се диплома мери по политичкој подобности, а не по знању, формира се генерација без критичког мишића — савршена маса, мека, послушна и емоционално уморна.
  3. Страх као валута послушности
    Вучићев систем опстаје на емоцији страха — али не само код старијих. Код младих, страх има нову форму: страх од безнађа. Није их потребно застрашивати полицијом — довољно је да им се одузме нада да се било шта исплати. И управо ту настаје оно што Десмет назива колективна хипноза: свако осећа да нешто није у реду, али нико не верује да има право да то каже. Тако се ствара друштво тишине — и то не наметнуте, већ прихваћене.
  4. Глас који буди
    Десмет тврди да се маса не може разуверити логиком, већ аутентичношћу — говором који је лишен страха. У Србији тај говор последњих година поново долази из студентских редова: групе које организују протесте,који се шире по целој Србији хуманитарне акције, шетње за слободу, трибине о медијској цензури. Оне можда делују неважно, али оне су, по Десметовој теорији, прве пукотине у зиду. Јер, кад млади поново науче да се окупе, да размишљају, да се смеју власти — тоталитаризам почиње да пуца. Десмет то зове „реинтеграцијом смисла“ — враћањем осећаја да човек није сам, да заједница још постоји.
  5. Повратак смисла кроз заједништво
    Вучићев систем опстаје јер људи осећају да су сами. Зато је лек — заједништво, не револуција. Десмет каже: „Тоталитаризам не побеђује сила, него разговор, музика, уметност, сусрет између људи.“ Управо ту улогу студенти могу преузети: да врате дијалог у друштво које је оглувело. Да обнове кругове размене мишљења, културе и солидарности — да поново науче старије како се мисли слободно. Јер, ако старији верују да се више ништа не може, млади морају веровати супротно. То није само политички задатак, то је духовни чин — први отпор тоталитарној летаргији.

Трећи део: Глас који враћа светло

Ханнах Арендт је једном написала да је „сваки почетак чудо које спасава свет“. Маттиас Десмет је то чудо покушао да објасни психолошки — као тренутак када појединац престаје да буде део масе и поново постаје личност. У Србији, то чудо није питање идеологије, већ унутрашњег буђења: тренутка када човек схвати да га више није страх да мисли, да говори, да стоји сам — макар и насред тишине.

  1. Свет без истине
    Тоталитаризам, каже Арендт, не почива на лажи, већ на уништењу истине. Јер кад истина више није важна, човек губи оријентир, а с њим и способност да разуме свет. У Србији смо дуго живели у таквом вакууму — истина је постала ствар укуса, чињенице су замењене „осећајем“, а мишљење – навиком послушности. Та духовна дезоријентација није производ једног човека, већ колективне потребе да се верује у некога, макар и погрешног. Десмет би рекао: то је срце масовне формације — колективно бекство од несигурности ка илузији
    смисла.
  2. Када млади почну да мисле
    А онда, увек изнова, појави се искра. У библиотеци, на факултету, у дворишту кафића — група студената почне да поставља питања која
    нико други не поставља. Не зато што су храбри, него зато што им је „досадно“ да ћуте и што схватају да ствари које се дешавају око њих, више нису „нормалне“. Из те „досаде“ често почиње слобода. Они не верују више у ауторитете, али верују у реч, у песму, у заједнички тренутак у којем се говори истина. То су они мали кругови Десметовог „глас разума“ — људи који не желе да руше, него да
    разумеју. И управо то постаје најопаснији облик отпора.
  3. Нова заједница — без вође
    За разлику од старих револуција које су тражиле нове лидере, ово ново буђење тражи одсуство вође. Десмет упозорава да свака нова идолизација води у исти круг хипнозе. Зато млади не морају да имају вођу — довољно је да имају поверење једни у друге. Заједништво, не идол. Разговор, не парола. То је начин да се прекине психолошки механизам који одржава страх. Кад се у друштву поново појаве људи који се окупљају из радозналости, а не из послушности, тоталитаризам губи тло под ногама(да ли је то примењиво у Србији?). Арендт је то називала „обновом јавног простора“ — места где се истина не мери бројем, већ снагом присутности.
  4. Уметност, иронија, нада
    У друштвима заробљеним пропагандом, уметност постаје субверзија. Иронија — лек. Смех — оружје. Уметници, песници, студенти — они који пркосе униформности говора — постају глас светла који, како каже Десмет, „враћа смисао у свет који је изгубио способност да се чуди“. У Србији, тај глас није тих и упоран је. Он се јавља у песмама, муралима, перформансима, импровизованим трибинама. Он не тражи револуцију, већ поновно рођење поверења, само су на то силом прилика „натерани“. И то је можда најдубљи облик отпора који једно друштво може пружити.
  5. Нови почетак
    Арендт је веровала да је сваки човек способан за нови почетак јер је рођен — и да се из сваког рођења рађа могућност промене света. Десмет би додао: тај почетак не долази из политике, већ из унутрашњег смирења које препознаје лаж и одлучује да више не учествује у њој. У том смислу, промена у Србији неће доћи са врха, него одоздо — из тих простора где млади поново уче да верују себи. Када се тај процес догоди, власт губи моћ, јер масе више нема. Постоје само појединци — слободни, свесни и повезани.

Епилог
Када једног дана историја буде писала о овом времену, можда неће памтити политичаре, али ће памтити оне који су говорили када су сви ћутали. Биће то студенти, професори, уметници, лекари, обични људи који су, без оружја и страначких симбола, одбили да пристану на хипнозу. И можда ће тада неко рећи оно што је Десмет рекао на крају свог предавања: „Не побјеђује онај ко има моћ, већ онај ко остане свестан.“
А свест, једном пробуђена — више се не да успавати.

др Светлана Цвијановић

Фото: Војин Радовановић, Данас; Бета