Два документа, споразум и подизвођачки уговор кинеске компаније Цхина Цивил Енгинееринг Цонструцтион Цорпоратион (ЦЦЕЦЦ) са Стартингом из Батајнице, чији су власници Љиљана Трипковић и Никола Тривић, уједно и директор фирме, бацају ново светло на случај надстрешнице Железничке станице у Новом Саду, која се срушила 1. новембра и усмртила 15 људи. Оптужница, коју је Више јавно тужилаштво у Новом Саду подигло 30. децембра, наиме, не обухвата и могућу корупцију, већ се бивши министар грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Горан Весић, бивши директор Инфраструктуре железнице Србије Небојша Шурлан, његова наследница Јелена Танасковић и још 10 окривљених терете да су извршили кривично дело против опште сигурности.

Из споразума и подизвођачког уговора ЦЦЕЦЦ и Стартинга, који су објављени на сајту Вишег јавног тужилаштва 1. јануара, а први је јавност о томе обавестио Форбс Србија, јасно се види да је првим документом из новембра 2021. било договорено да домаћи подизвођач за свој део посла на реконструкцији станице добије 1.922.051,6 евра, да би после само нешто више од пола године, у јулу 2022, подизвођачким уговором, та сума била увећана чак 2,66 пута, на 5.116.401,15 евра. Иако у првом споразуму јасно пише да уговорена цена од око 1,9 милиона евра „укључује све обавезе подизвођача по овом уговору“. Због тога се са нестрпљењем очекују грађевинске књиге, јер ће тек из њих моћи да се виде коначне цене сваког посла и колико оне одударају од предрачунских и цена дефинисаних појединачним уговорима.

Јасне индиције да се ради о привредном криминалу

За Јасмину Пауновић, тужитељку Вишег јавног тужилаштва у Београду, то је само још један доказ да, када је у питању кривичноправна одговорност за рушење надстрешнице, овај случај превазилази надлежност Вишег јавног тужилаштва у Новом Саду, јер се, како каже за Радар, ради о привредном криминалу. Тим пре што је, избегавањем да се примени Закон о јавним набавкама, очигледно противправно прибављена велика имовинска корист, на штету Републике Србије, с обзиром на то да је све трошкове градње плаћала држава, преко јавног предузећа Инфраструктура железнице Србије и Министарства грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре.

ФОТОГРАФИЈЕ: Фонет/Принтскрин

Да ли је Деко тим део неког већег тима

Индикативно је, такође, што је за све радове са каменом на Железничкој станици у Новом Саду, од почетка до краја, био ангажован Деко тим из Бешке, фирма која до тада практично није имала никаквог искуства у тим пословима. Њу је, наиме, Ненад Игњатовић основао у августу 2020. за трговину на велико и мало, касније је бизнис проширио и на прање тепиха, да би је 2022. регистровао и за „постављање подних и зидних облога“. Недуго потом Деко тим је ангажован на државном пројекту, најпре као један од подизвођача Стартинга, а касније, кад су мало ојачали, склопили су уговор директно са ЦЦЕЦЦ, који је набављао камен, а Деко тим га је само монтирао или (се) уграђивао.

Баш у то време им је кренуло и укупан приход Деко тима за само две године, од 2021. до 2023. повећан је 76,6 пута, са 2,7 на 209,7 милиона динара или 1,8 милиона евра. Томе је пресудно допринео ангажман на реновирању потходника на Железничкој станици, јер је Деко тим само монтажу мермера наплаћивао од 70 до 90 евра по дужном метру, а реална цена је од 20 до 30 евра.

Текст Милан Ћулибрк (Извор: Радар.рс)

ФОТО: Војводина.гов