Подсетимо, Инфраструктура железнице Србије је 17. јануара 2025. закључила уговор са Факултетом техничких наука и Институтом за испитивање материјала (ИМС), ради израде Елабората о оцени стања конструкције објекта станичне зграде Нови Сад. Посао је додељен директно односно у преговарачком поступку без објављивања јавног позива.
Вредност посла је 29,9 милиона динара без пореза односно 35,88 милиона динара са ПДВ-ом. Трајање уговора је пет месеци што би значило да им је за завршетак посла, који је требало да траје 120 календарских дана, остало још нешто више од месец дана.
Ћутање факултета
Форбес Србија упутио је 5. маја питања факултету како би добио потврду да ли је тачно да нису започели проверу стабилности зграде.
Питали смо и зашто им није омогућено да уђу у зграду, као и да ли је за проверу стабилности зграде одређен и део стручњака који се појављују као вештаци у поступку за пад надстрешнице односно да ли би ту могло да буде речи о потенцијалном сукобу интереса јер је Инфраструктура железнице Србије финансијер провере стабилности зграде.

Питали смо их и шта би по њима било решење за ову ситуацију. Међутим, одговоре нисмо добили до објављивања текста.
Ново испитивање вештака
Друго испитивање вештака догодило се 29. априла и тада су обзнанили информацију да до тог тренутка нису успели да уђу у зграду и провере њену стабилност.
Управо их је један од бранилаца питао да ли су се вештаци ФТН-а појављивали као извршиоци посла по уговору који је склопљен између факултета и ИЖС. На то је Рашета одговорио да је уговор ФТН-а и ИЖС склопљен у јануару или фебруару 2025, „али извршење посла још увек није започето, јер немамо одобрење приступа објекту нити рада на објекту Железничке станице у Новом Саду“.
Упитан је и да ли су вештаци ангажовани ради извођења радова на изради елабората о оцени стања конструкције Железничке станице у Новом Саду односно да ли је то предмет уговора, а Рашета је на то одговорио да је предмет уговора процена стања конструкције објекта Железничке станице.
Адвокат је потом конкретизовао питање, тражећи информацију да ли су вештаци који учествују у овом поступку ангажовани по том уговору од стране ФТН-а.
„Јесте планирано, али још није започето извршење посла, неки од вештака ће бити ангажовани“, потврдио је Рашета.
Иако је најкасније до средине јуна требало да сазнамо да ли је зграда железничке станице у Новом Саду стабилна након пада надстрешнице, то се по свему судећи неће догодити. Како сазнајемо, стручњаци Факултета техничких наука којем је поверен посао провере стабилности зграде, нису још добили дозволу да уђу у зграду и обаве посао.

Ову информацију обелоданио је вештак Андрија Рашета са ФТН-а, у новом испитивању пред вишим јавним тужиоцем у Новом Саду и браниоцима 13 оптужених. Ново испитивање наложио је Виши суд наредбом да се допуни истрага односно оптужница подигнута 30. децембра прошле године.
Према документу са саслушања у који је Форбес Србија имао увид, види да се да је један од бранилаца питао вештаке да ли је неко од њих, након израде вештачења, ушао у пословни однос са Инфраструктуром железнице Србије. Професор и вештак Андрија Рашета одговорио је да је факултет склопио уговор о процени стања станичне зграде у Новом Саду, а не они као физичка лица. „Дакле, нико од стручних лица која су учествовала у изради налаза и мишљења се у међувремену није запослио у ИЖС нити је ушао у пословни однос лично са Инфраструктуром железнице Србије“, рекао је Рашета.
Уговор закључен на пет месеци
Подсетимо, Инфраструктура железнице Србије је 17. јануара 2025. закључила уговор са Факултетом техничких наука и Институтом за испитивање материјала (ИМС), ради израде Елабората о оцени стања конструкције објекта станичне зграде Нови Сад. Посао је додељен директно односно у преговарачком поступку без објављивања јавног позива.
Вредност посла је 29,9 милиона динара без пореза односно 35,88 милиона динара са ПДВ-ом. Трајање уговора је пет месеци што би значило да им је за завршетак посла, који је требало да траје 120 календарских дана, остало још нешто више од месец дана.
Ћутање факултета
Форбес Србија упутио је 5. маја питања факултету како би добио потврду да ли је тачно да нису започели проверу стабилности зграде.
Питали смо и зашто им није омогућено да уђу у зграду, као и да ли је за проверу стабилности зграде одређен и део стручњака који се појављују као вештаци у поступку за пад надстрешнице односно да ли би ту могло да буде речи о потенцијалном сукобу интереса јер је Инфраструктура железнице Србије финансијер провере стабилности зграде.
Питали смо их и шта би по њима било решење за ову ситуацију. Међутим, одговоре нисмо добили до објављивања текста.
Ново испитивање вештака
Друго испитивање вештака догодило се 29. априла и тада су обзнанили информацију да до тог тренутка нису успели да уђу у зграду и провере њену стабилност.
Управо их је један од бранилаца питао да ли су се вештаци ФТН-а појављивали као извршиоци посла по уговору који је склопљен између факултета и ИЖС. На то је Рашета одговорио да је уговор ФТН-а и ИЖС склопљен у јануару или фебруару 2025, „али извршење посла још увек није започето, јер немамо одобрење приступа објекту нити рада на објекту Железничке станице у Новом Саду“.

Упитан је и да ли су вештаци ангажовани ради извођења радова на изради елабората о оцени стања конструкције Железничке станице у Новом Саду односно да ли је то предмет уговора, а Рашета је на то одговорио да је предмет уговора процена стања конструкције објекта Железничке станице.
Адвокат је потом конкретизовао питање, тражећи информацију да ли су вештаци који учествују у овом поступку ангажовани по том уговору од стране ФТН-а.
„Јесте планирано, али још није започето извршење посла, неки од вештака ће бити ангажовани“, потврдио је Рашета.
Вештаци се обраћали Инфраструктури
Професор је одговорио и да се ФТН обраћао дописима Инфраструктури железнице Србије у циљу добијања одобрења приступа објекту. Као и дописима „због планирања будућих извршења посла који би се односили на радове у оквиру објекта“.
Вештаци су упитани и да ли су у неком од дописа конкретно дали савете шта треба урадити на крилу Б, у смислу скидања облоге са доње стране кровне конструкције, или сличне савете, који представљају, по оцени одбране, директно учешће на раду на овом уговору.
„Јесмо, дописима смо се обраћали Инфраструктури железнице Србије, између осталог и за крило Б, које би се евентуалне предрадње, односно евентуалне радње морале обавити у циљу израде елабората о процени стања конструкције објекта тј. између осталог и крила Б“, рекао је Рашета.
Бранилац је на то додао и питање да ли су препоруке дали на основу снимања стања или визуелним прегледом, вештак је одговорио: „Ти дописи су се слали у духу искуства које имамо на пословима овог типа. Дакле, познавали смо објекат железничке станице још далеко пре последње реконструкције“, одговорио је Рашета.
На ивици захтева за изузеће вештака
На све то, адвокат је указао на члан 116 Закона о кривичном поступку „по коме ови вештаци не би надаље могли учествовати у овом поступку, пошто нико није негирао да учествује у пословима везаним за овај уговор, а могу по потреби тужилаштву доставити и допис који је потписао проф. др Андрија Рашета, а са којим се сагледава пословни однос између вештака и Инфраструктуре железнице Србије“.
Све се на крају завршило примедбом адвоката да, пошто су у пословном односу са Инфраструктуром железнице Србије, налаз вештака „нема вредност и постоје разлози за њихово изузеће“. Ипак, на крају, како се види из документа, није поставио такав захтев. Ни други браниоци, на питање вишег јавног тужиоца, нису поставили захтев за изузеће.
Текст: Форбес Србија