Кански филмски фестивал почиње данас и трајаће до 24. маја, а окупиће бројне филмске звезде светског гласа. Међу истакнутим остварењима су радови Том Круза, Вес Андерсона и Џафара Панахија.

Две недеље сваког маја, Кан је домаћин више звезда и наслова који се антиципирају месецима, са богатим програмом и оштром конкуренцијом за престижну Златну палму.

Том Круз се враћа на Кански филмски фестивал три године након филма “Топ Гун: Маверицк” са филмом “Немогућа мисија – коначни обрачун”, надајући се да ће поновити победничку формулу која је “Маверика” довела до милијарду долара на благајнама. Ипак, овај пут нема почасне Златне палме за Круза; уместо тога, то ће бити предата Роберту Де Ниру, годину дана пре 50. годишњице “Таксиста” који је освојио Златну палму. Спајк Ли, који је био председник жирија 2021. године такође ће се вратити са “Хигхест 2 Лоwест”, његова интерпретација “Хигх То Лоw” Акире Куросаве (1963), у којем глуми Дензел Вошингтон као музички могул који је на мети завере.

“Хигхест 2 Лоwест” ће се приказати ван конкуренције заједно са комедијом Итана Коена “Хонеy Дон’т!”, Његов наставак прошлогодишњег “Дриве Аwаy Доллс”, други наслов у његовој такозваној “лезбејској трилогији Б-филмова”.

Такмичарски део

Од бројних већ познатих лица који су етаблинарни како на Кану тако и на светској сцени, до новајлија који ће први пут презентовати своја остварења на престижном филмском фестивалу, ово су филмови који ће се приказивати ове године а који ће бити у конкуренцији за главну награду – Златну палму.

Ветерани поново у конкуренцији

Неки од Канских ветерана у конкуренцији су и ове године за главну награду: двоструки добитници Златне палме, браћа Дарденс из Белгије са “Yоунг Мотхерс”, Украјинац Сергеј Лозница са “Тwо Просецуторс” и Шкоткиња Лин Ремзи (“Wе Неед То Талк Абоут Кевин”, “Yоу Wере Невер Реаллy Хере”), у чијој адаптацији романа Аријане Харвиц “Дие, Мy Лове” глуме Џенифер Лоренс и Роберт Патинсон. Вес Андерсон ће такође бити у конкуренцији по четврти пут са “Тхе Пхоенициан Сцхеме”, са неким од његових уобичајених играча (Бил Мареј, Џефри Рајт и неким дивним новим додацима (Риз Ахмед, Мија Треплетон, ћерка Кејт Винслет).

Јоаким Трир, који се прво етаблирао на Кану пре него што је упао у мејнстрим са вишеструко номинованим за Оскара филмом “Тхе Wорст Персон ин тхе Wорлд” (2021) поново се уједињује са главном глумицом Ренате Рејнсве за дуго очекивану “Сентиментал Валуе”, у којој глуми и Стелан Скарсгард. Ирански аутор Џафар Панахи, чији је филм “Тхис ис нот а мовие” из 2011. прокријумчарен на фестивал на УСБ стицку скривеном у торти, вратиће се у конкуренцију са филмом “А Симпле Аццидент”, његовим наставком филма “Но Беарс” из 2022. године, који је освојио главну награду на Венецијанском филмском фестивалу. Исто тако и америчка инди краљица Кели Рајкарт, последњи пут у Кану са “Схоwинг Уп”, а сада представља “Тхе Мастерминд”, драма о пљачки из периода коју је предводио Џош О’Конор, који глуми у два такмичарска филма – други је “Тхе Хисторy оф Соунд”, у режији Јужноафриканаца Оливера Хермануса, са Полом Мескалом.

И новајлије су у трци

Херманус је један од мноштва новајлија у конкуренцији, укључујући Шпањолку Карлу Симон, победницу Берлинала 2022. године, која представља филм “Ромериа”, и немачку режисерку Машу Шилински са филмом “Соунд оф Фаллинг”. Потоњи, раније назван “Тхе Доцтор Саyс И’м Алригхт, Бут И’м Феелинг Блуе”, прати четири генерације жена уједињених траумом, и месецима га прати значајан хајп и пре самог фестивала – још значајније с обзиром на то да је Шилински релативно непозната редитељка.

Реихард, Ремзи, Сајмон и Шиински су четири од седам редитељки номинованих за Златну палму ове године – трећина укупног броја у конкуренцији и позитиван корак у потрази фестивала за бољом родном заступљеношћу. Ипак, сигурно нико не жели победу ове године као Џулија Дикурнау. Њен “Титане” тријумфовао је 2021. године и сада се редитељка враћа са “Алпха”, хорор филмом смештеним у епидемију АИДС-а. Публика би требало да очекује још један провокативан филм.

Ари Астер (“Хередитарy”, “Мидсоммар”) представља “Еддингтон”. Носећи постер који алудира на кризу АИДС-а 1980-их и за који се прича да је постављен током пандемије ковида 19, филм поново уједињује Астера са његовом звездом “Беау Ис Афраид” Хоакином Финиксом као шерифом Новог Мексика у сукобу са градоначелником ког игра Педро Паскал.

Жири Златне палме, на челу са француском глумицом Жулијет Бинош и са Хале Бери и глумцем “Суццессион” Џеремијем Стронгом, гледаће 22 филма и прогласиће победника 24. маја.

Глумци иза камере

У другим филмовима на овогодишњем програму, глумци су стали иза камере. У категорији Ун Цертаин Регард за филмске ствараоце у успону, Кристен Стјуарт режира Имоген Путс у “Тхе Цхронологy оф Wатер”, адаптацији мемоара Лидије Јукнавич. У филму “Елеанор Тхе Греат” коју режира Скарлет Јохансон глуми Џун Сквиб, а Харис Дикинсон – последњи пут виђен како заводи Никол Кидман у “Бабyгирл” – пише и режира “Урцхин”, смештен на улицама Лондона.

Такође, значајан у Ун Цертаин Регард је наслов о ком се много прича “Мy Фатхер’с Схадоw”, а који се сматра првим нигеријским филмом у званичној селекцији Кана.

Светски догађаји утичу на Кан

Кански филмски фестивал никада није оклевао да програмира филмове који покривају текуће глобалне догађаје, тако да ће се рат Израела и Хамаса помињати на екрану, пише ЦНН. Израелски режисер Надав Лапид донеће свој бренд друштвене сатире са филмом “Yес!”, филмом постављеним у догађаје након напада 7. октобра.

У међувремену, “Пут Yоур Соул Он Yоур Ханд Анд Wалк”, иранске редитељке Сепиде Фарси и приказује ратну документаристкињу Фатиму Хасуна. Филм се већ гледа у новом светлу након што је Хасуна, која је извештавала о сукобу на терену у Гази, убијена у израелском нападу дан након што је фестивал објавио свој програм.

Иза кулиса се воде и друге дискусије. Одмакнувши се од премијера, у Кану вероватно ће расправљати о томе да ли ће се остварити најава председника Доналда Трампа да намерава да уведе царине на филмове “произведене у страним земљама” – и ако је тако, како би се то могло спровести.

ТЕКСТ: Блиц

ФОТО: Yоутубе