Држава и град Београд већ годинама на тендерима, неретко без икакве конкуренције, додељују милионски вредне послове фирмама иза којих стоји бизнисмен Остоја Мијаиловић, члан Главног одбора СНС-а и председник КК Партизан. Тако је ЈКП Паркинг сервис пре пет година прво купило ленд ровере од Мијаиловићевог Бритиш моторса по цени од око 27.000 евра по комаду за „око соколово“, а потом их, без уверљивог обавештења, вратило. А онда је недавно, у исте сврхе, од фирме Миос Мобилити, чији је већински власник Остојина супруга Милица Мијаиловић, набавило 25 тојота по цени од близу 50.000 евра по возилу.
И ту се њихов бизнис са државом и њеним институцијама не завршава, јер су Мијаиловићи преко неколико својих фирми у међувремену уговорили низ вишемилионских послова. И све то преко тендера на којима су били једини понуђачи. Тако су, примера ради, од њихових компанија набављана возила „пикап“ за око 40.000 евра по комаду, а половни „паук“ за око 95.000 евра.
Од краја прошле године упечатљиви ленд ровери више не могу да се виде на београдским улицама како снимају непрописно паркирана возила. Баш њих је на сумњивом тендеру набавио београдски Паркинг сервис у септембру 2019, а како је убрзо саопштено, купљена су у поступку јавне набавке „по изузетно повољним ценама од 26.666 евра, без иједне примедбе на сам поступак“.

Тендер за унапред познатог купца
Стручњаци су, ипак, убрзо утврдили да је набавка ових џипова била проблематична јер се, према конкурсној документацији, недвосмислено могло утврдити да је услове за њихову набавку једино могла да испуни фирма Бритиш моторс, чији је једини власник Остоја Мијаиловић, бизнисмен и функционер СНС-а. Како је тада изјавио Немања Ненадић, програмски директор организације Транспарентност Србија, готово је извесно да је београдски Паркинг сервис расписао поменуту набавку са намером да купи управо одређени тип џипова, који је једино Мијаиловић могао да им прода.
„Кад се има у виду да ове аутомобиле у Србији продаје само једна фирма, Бритиш моторс, судећи по ономе што је објављено на сајту, то уједно значи да је јавна набавка расписана са циљем да посао добије управо тај понуђач“, навео је тада Ненадић.
Неочекивано, међутим, ових возила више нема на београдским улицама, а грађани су запазили да сада у име Паркинг сервиса патролирају тојоте. Зашто? То није до краја јасно, а не може се поуздано рећи ни како је до тога дошло. У јавности постоји више верзија, а купац, односно ЈКП Паркинг сервис износи информације за које је мало вероватно да су тачне или макар не до краја тачне.
У том предузећу недавно су рекли да ће „око соколово“ наставити да постоји, али да је закуп ленд ровера истекао. Како су навели за Новости, набављено је 25 нових тојота јарис крос возила, која иду на хибридни погон, што значи и да ће „мање загађивати животну средину“.
Проблем је што је ово заправо први пут, пет година након тендера, да се помиње да је Паркинг сервис закупио ленд ровере од Мијаиловићеве компаније. Правдајући спорну набавку ових возила у августу 2020, то градско комунално предузеће саопштило је да су купљена нова возила произведена 2019, а не закупљена, како сада наводе. И то није био једини и први пут.
„Купљена су у поступку јавне набавке по изузетно повољним ценама од 26.666 евра, без иједне примедбе на сам поступак. И сама компанија Бритиш моторс је саопштила да је обезбеђен попуст од скоро 30 одсто“, писало је тада у саопштењу.

У јавности се спекулише и да су првобитно набављена возила враћена пред истек самог лизинга, јер он наводно није плаћан, а прича се и да нису била технички исправна. О томе је говорио и Стефан Симић, одборник ПСГ у Скупштини града Београда.
„Плаћали смо их на лизиниг. Уместо да их платимо до краја, па наставимо да их користимо, ми купујемо нова возила. Не видим зашто се сад то мења. Кажу, вратили смо ленд ровере, причало се да нисмо плаћали лизинг. Или, да нису били технички исправни“, изјавио је Симић за ТВ Нова.
Конкуренција нула, а цена скоро дупло већа од тржишне
Куповина нових возила за потребе Паркинг сервиса уследила је у мају прошле године, а упркос неуспеху са ленд роверима новац је отишао практично у исту касу. Донета је одлука да уговор буде додељен фирми Миос Мобилити, у којој удео од 53,4 одсто има компанија АКС флит солушн (Флеет Солутион), а у њој већински пакет од око 70 одсто има Милица Мијаиловић, супруга Остоје Мијаиловића. На њено име води се још 8,3 одсто власништва у Миос Мобилитију, а обе фирме део су ОМР групације, чији је стопостотни власник опет Остоја Мијаиловић. Мањински сувласници Миос Мобилитија су и широј јавности непознати Горан Грујанић, са уделом од 16,3 одсто, те Иван Вранчић и Петар Гаврановић, са истим уделом од по 11 одсто.
Много тога спорно је и у самом тендеру, чији је предмет била, како пише, „набавка возила за вршење основне делатности предузећа путем оперативног лизинга“. Најпре то што је Паркинг сервис пре пет година тврдио да је већ купио возила за „око соколово“, а други проблем би могла да буде и цена. Из конкурсне документације и Одлуке о додели уговора може се, наиме, закључити да је 25 аутомобила марке тојота јарис крос плаћено 138 милиона динара са ПДВ-ом. То другим речима значи да је једно возило коштало Паркинг сервис 5,52 милиона динара или око 47.000 евра, што је за око 20.000 евра по возилу више него што су 2019. плаћени наводно нови ленд ровери.
Судећи по конкурсној документацији, за овај новац купљен је аутомобил аутоматик, са еуро 6 мотором и литијум-јонском батеријом, произведен 2023/2024… Редовна цена ове марке возила по званичном ценовнику иначе је око 31.000 евра, с тим што сада може да се набави и по акцијској цени од само 23.990 евра, док скупље верзије исте марке, са додатном опремом, коштају и до 42.000 евра.
Није, међутим, само цена проблематична. Чуди што се на овај тендер Паркинг сервиса јавила само фирма иза које стоји Остоја Мијаиловић, иако је реч о изузетно вредном послу. Уз то, Закон о јавним набавкама обавезује наручиоца, у овом случају Паркинг сервис, да на тендерима обезбеди конкуренцију, што се ни сада, али ни и другим случајевима, није догодило. Из свега се може закључити да постоји основана сумња да је ова јавна набавка спроведена не само нетранспарентно, већ по свему судећи и незаконито.

О повученим ленд роверима, фирми Миос Мобилити и везама његовог бизниса са влашћу СНС-а Радар је желео да чује и мишљење Остоје Мијаиловића, коме смо питања послали мејлом преко његовог ПР-а, али до закључења овог броја нисмо добили никакав одговор на њих.
Аутомобиле Мијаиловића до 2029. возиће и запослени у 13 министарстава и државних управа
Набавка возила за „око соколово“ није једини посао који је Паркинг сервис закључио са фирмом Миос Мобилити. У јулу прошле године комунално предузеће чији је оснивач Град Београд купило је четири „пик-апа“ путем оперативног лизинга и то за 19 милиона динара са ПДВ-ом. То значи да је сваки коштао 4,75 милиона динара или око 40.000 евра. И на овом тендеру компанија иза које стоје Мијаиловићи била је једини понуђач.
Послове са државом фирме иза којих стоји један од чланова Главног одбора СНС-а склапале су и преко државних институција. АКС флит солушн 29. јануара ове године склопио је оквирни споразум са Управом за заједничке послове републичких органа, вредан 554,4 милиона динара са ПДВ-ом или око 4,7 милиона евра. Према том споразуму, Управа за заједничке послове ће за 13 државних органа у наредне четири године закупљивати возила од фирме Мијаиловићеве супруге Милице. Њене аутомобиле тако ће до 2029. возити не само запослени у Пореској и Управи царина, већ и у бројним министарствима – финансија, пољопривреде, културе, животне средине…
Ни у овом случају није испоштована обавеза наручиоца посла, конкретно Управе за заједничке послове републичких органа, да приликом јавне набавке обезбеди конкуренцију. У доступној документацији пише да се за овај милионски вредан посао јавио опет само један понуђач.
Само једна понуда стигла је и на тендер, који је расписао Паркинг сервис за набавку половних возила са специјалном надградњом за вршење основне делатности предузећа. Реч је о 10 специјалних теретних возила „паук“, не старијих од 2019. годишта, која су плаћена 111,5 милиона динара или око 953.000 евра, што значи да је сваки коштао више од 95.000 евра. За овај посао конкурисала је само фирма Бавариа Моторрад Прислоница, која је у међувремену променила име у Бритиш моторс центар за половна возила, а њен стопостотни власник је Остоја Мијаиловић.

Бизнис империја од 25 фирми
Као функционер СНС-а Мијаиловић се није нарочито истицао. Ипак, у политику се укључио још 2000, када је био члан Нове Србије. У редове напредњака ушао је 2015, а после ванредних парламентарних избора, одржаних 24. априла 2016, први пут постао је народни посланик.
„Био сам члан Нове Србије 15 година, а у СНС сам ушао са намером да донесем нову енергију. Сада бих волео да се сви скупимо и да кренемо да радимо за Чачак заједно. Премијер (сада председник, прим. а.) Вучић не мора да ради за Чачак, мислим да ми треба да се организујемо, да му скинемо терет с леђа и да осмислимо причу како би што више младих Чачана остало да живи у граду“, изјавио је Мијаиловић 2015, а пренео је Истиномер.
Иако је и политичар, чини се да је највише енергије, ипак, посветио бизнису, јер се у склопу његовог пословног царства налази више од 20 фирми, а од тог броја бар осам добија или је добијало послове од државе. Од његових компанија, пре свега од Бритиш моторса, возила су за своје потребе набављали и Паркинг сервис из Ниша, Електромреже Србије, Народна лутрија Србије…
Тако је, према оквирном споразуму, Лутрија Србије у августу 2023. набавила више теренаца, односно џипова управо од Мијаиловићеве компаније и то по цени од укупно 42 милиона динара или око 350.000 евра и то за потребе игара на срећу. Претходно је од исте компаније набавила још пет возила и то за укупно 29,1 милион динара или око 250.000 евра. Намена је била иста.
Највише уговора са јавним предузећима, домовима здравља, школама и градовима, ипак, има Глобос осигурање, у коме Мијаиловићев Бритиш моторс има контролни пакет од скоро 70 одсто акција. Судећи према подацима објављеним на Порталу јавних набавки, тој осигуравајућој компанији је за нешто више од годину дана додељено чак 170 уговора. А како се деле послови Глобос осигурању најбоље говори податак да је само у децембру са њим склопљено чак 11 уговора, а од почетка ове године још пет.

Заједничка фирма и некретнине председника КК Партизан и Црвена звезда
Иако је председник КК Партизан, спортске боје, ма како биле за навијаче спорне, нису биле препрека за Мијаиловићево партнерство са Жељком Дрчелићем, који је однедавно председник КК Црвена звезда. Они су сувласници компаније Лукс инвест интернешнел, која на Бежанијској коси завршава изградњу луксузног стамбено-пословног комплекса. Како пише на званичном сајту тог пројекта, 90 одсто станова је већ распродато, а цена квадрата у том комплексу креће се од 2.900 до 3.500 евра без ПДВ-а по квадрату.
И не би било изненађење да овај пројекат не буде једини на којем ће заједно радити Мијаиловић и Дрчелић. Њихов Лукс инвест интернешнел већ је уписан као власник парцеле у насељу Крњача, а могуће је да ће градити и у центру Београда. Наиме, они и њихове супруге заједнички су власници парцеле и некретнина у Доситејевој улици на Дорћолу. Уписани су као имаоци права над парцелом и два старија објекта површина од 103 и 65 квадрата.
Иако је недавно смењен са функције председника Југословенског спортског друштва Партизан, позиција Остоје Мијаиловића ни у спорту, ни у бизнису, па ни у политици, није угрожена, а ни он не пропушта прилику да покаже да подржава неформалног лидера напредњака и председника државе Александра Вучића. И сам признаје да за кошаркашки клуб који предводи тражи новац (пореских обвезника) управо од Вучића, коме неретко навијачи Партизана на утакмицама у препуној Арени погрдно скандирају. А када му председник то спочита, он, како је рекао, „само заћути“.
А ћутање може стварно да буде злато. Јер, додељивање милионски вредних послова страначким функционерима, а нарочито на тендерима на којима немају никакву конкуренцију, јасан су сигнал да нешто није како треба. И тада може само да заћути и настави даље. Па док траје. А траје већ прилично дуго.
Наташа Латковић (Извор: Радар.рс)