Слободанка Катанић, менаџер за развој инвестиција, акционарство и друштва инфраструктура железница Србије, као и три члана комисије за технички преглед Железничке станице у Новом Саду, ухапшени су данас због пада надстрешнице 1. новембра прошле године, када је страдало 15 људи. Катанићева се терети да је својим потезима довела до одобрења пробног рада Железничке станице и поред евидентних недостатака, а она се својевремено помињала и у контексту убрзавања радова на пословима реконструкције.

Осумњичени се терете за извршење кривичних дела са коруптивним елементом, која су имала за последицу пад надстрешнице на тој Железничкој станици. Ухапшени су М.С, председник Комисије за технички преглед Железничке станице у Новом Саду, као и чланови те Комисије Ј.В. и М.Н.Ј, док је Б.К. у бекству и за њу ће бити предложено одређивање притвора и расписивање потернице.

ФОТО: Игор Заботин

Терете су да нису уочили недостатке на надстрешници приликом техничког прегледа Железничке станице, али да су навели да не утичу на стабилност и функционалност објекта. Такође, поједини осумњичени нису извршили преглед конструкције целог објекта, иако су били дужни да то учине. Слободанка Катанић се терети да је доставила извештаје и записнике услед чега је одобрен пробни рад објекта зграде Железничке зграде Нови Сад у трајању од најдуже годину дана, иако је знала да Записник о техничком прегледу од 5. априла 2024. године није урађен у складу са свим прописима и правилима струке.

„Назваћу свакога и убрзаћу све“

То је морала знати јер није добила потврду стручног надзора да су радови на вестибилу крила Б завршени, али је исти ипак пуштен у рад. О Катанићевој је својевремено писала Нова економија везано за убрзавање радова реконструкције Железничке станице и пруге. Како су тада објавили, Ивица Којић, иначе шеф кабинета председника Србије Александра Вучића, имао је улогу у пројекту реконструкције и адаптације пруге ка Мађарској, и он је обећао извођачу радова да ће убрзати активности на овом пројекту.

„Тренутно још увек постоје следећи важни фактори који ограничавају напредак пројекта и да ли он може да се заврши у року, те Вас молимо да повећате степен координације“, наводи се у извештају који је кинески конзорцијум ЦРИЦ/ЦЦЦЦ послао Којићу.

„Назваћу свакога и убрзаћу све активности“, одговорио је Којић извођачу радова.

Мејл је Којићу послат 9. јануара 2023. године, мање од месец дана након што је председник Вучић тражио од извођача радова да заврши реконструкцију пруге годину дана пре рока.

ФОТО: Фонет

У мејлу Ивици Којићу, кинески ЦРИЦ/ЦЦЦЦ послао је документ насловљен „Извештај о главним питањима која ограничавају период трајања пројекта“. Нова економије је навела и да су постојала питања због којих су из ЦРИЦ/ЦЦЦЦ тражили да се повећа „степен координације“.

Кинески извођач је навео пет фактора: Питање у вези са археологијом на земљишту које ће се користити за изградњу пруге, питање експропријације и рушења, општинских помоћних путева и токова на подручју Суботице, измештање гасовода на четири локације и – питање финансирања додатних радова.

„Да би се обезбедило превремено отварање деонице Нови Сад – Суботица 2024. године, потребно је затражити од српске стране да реши потражњу за финансирањем од 65 милиона америчких долара за додатне радове у 2023. години“, наводи се у Извештају који потписује представник конзорцијума ЦРИЦ/ЦЦЦЦ Џоу Син.

На сваку од пет тачака које је поменуо извођач радова одговорила је управо Слободанка Катанић, менаџерка за развој и инвестиције у Инфраструктури железница Србије. Што се тиче финансирања додатних радова, навела је да је упућен допис Министарству грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре.

Пропусти у надзору

Сем Катанићеве приведено је још неколико особа.

Наиме, постоји основана сумња да су М.С, Б.К, Ј.В. и М.Н.Ј. у периоду од 25. марта 2024. до 1. новембра 2024. године као одговорна лица и то чланови Комисије за вршење техничког прегледа изведених радова на деоници пруге Нови Сад-Суботица-Државна граница (Келебија) кршили закон, прописе и опште акте пропуштањем дужности надзора, као и да су на други начин очигледно несавесно поступали у вршењу службе, иако су били свесни да услед тога може наступити тежа повреда права другог, која је и наступила.

Они су, како се сумња, од 25. марта 2024. године па до 5. априла 2024. године извршили технички преглед објекта станичне зграде у Железничкој станици Нови Сад, о чему су у Београду сачинили Извештај о извршеном техничком прегледу објекта, са датумом 4. април 2024. године, чији је саставни део Записник о техничком прегледу објекта са датумом 5. април 2024. године.

„У Извештају су констатовали одређене недостатке, стављајући примедбе, али са закључком да ти недостаци не утичу на стабилност и функционалност објекта и система. Тим извештајем су потврдили да је објекат изведен у складу са пројектом за грађевинску дозволу и пројектом за извођење радова, те да је ради утврђивања подобности објекта за употребу одобрен пробни рад, иако су знали да извршени обилазак и преглед објекта, као и Записник о техничком прегледу од 5. априла 2024. године нису урађени у складу са свим прописима и правилима струке. При томе, осумњичена Б. К. није извршила преглед конструкције целог објекта станичне зграде у Железничкој станици Нови Сад, иако је била дужна да то уради, а то је било наведено у Записнику о техничком прегледу објекта, са чиме су били упознати остали чланови комисије“, наводи се у саопштењу Вишег јавног тужилаштва у Београду.

Шта је открила наредба о спровођењу истраге?

Битно је нагласити и да су током радова уочени бројни недостаци на надстрешници, а што је надзор морао да уочи и констатује.  Тако се из наредбе о спровођењу истраге, против 13 раније оптужених у случају пада надстрешнице у Новом Саду, а у коју је Нова.рс имала увид, могу видети детаљи који указују да су постојали проблеми на самој надстрешници и затегама, а које су надлежни пропустили да евидентирају.

Била су видна оштећења на надстрешници, предметним затегама, вези кровне конструкције и затега, отпадао је малтер и бетон… Места око затега надстрешнице су крпљена малтером, чак је додат нови слој материјала, а ови радови нису унети.

Текст: Нова економија