Да ли се зграда Железничке станице у Новом Саду уопште водила као зграда? Иако отварана више пута, што формално, што неформално, дан након трагедије која је потресла Србију Министарство грађевинарства затворило је – нешто сасвим друго.
Пре скоро три године, надстрешница у Новом Саду била је оптерећена медијским екипама. Новинари су дошли да сниме председника Србије, који је у друштву мађарског премијера допутовао брзим возом, а пореским обвезницима се захвалио на прелепој станици.
„Поносан сам јер захваљујући вама ми градимо историју. Захваљујући вама, имате прелепу станицу, захваљујући вама имамо прелепу и брзу пругу, имамо прелепе возове“, рекао је 19. марта 2022. године Александар Вучић.
Тек у јулу прошле године, станична зграда свечано је отворена у присуству врха новосадске и покрајинске власти.
„Можемо од данас овде да купујемо карте и да путујемо безбедно до Београда“, изјавила је Маја Гојковић, председница покрајинске владе 5. јула 2024. године.
Да ли су грађани, међутим, све време куповали карте и путовали преко градилишта?
Министарство грађевинарства је тек 16. октобра издало инвеститору потврду за радове реконструкцији станичне зграде.
Тек када путовање више није било могуће јер је надстрешница пала и убила петнаесторо људи, министарство је 2. новембра донело решење којим се затвара градилиште на станичној згради.
Како је могуће да је формално затворено градилиште, а не објекат, који је де фацто коришћен за масовни превоз путника?
„Очигледно је могуће, али није по правилу. Значи, док је градилиште – градилиште, на градилиште не може да уђе нико други осим оперативе која изводи радове. Зато је градилиште и формирано и ограђено, да би могло да се гради“, каже Милан Милићевић, инжењер грађевинарства.
Шта је заправо грађено и колико је оптерећење било?
Факултет техничких наука у Новом Саду је, по налогу тужилаштва, урадио вештачење објекта и том приликом утврдио да је конструкција, непосредно пред пад, била оптерећена са 23 тоне више него што је пројектовано. Међутим, Саобраћајни институт ЦИП у својој анализи тврди да је додатно оптерећење било, цитирамо „занемарљиво“.
„Анализу ЦИП-а бих видео као једно виђење оптерећења надстрешнице. Да ли је она доказ да није била оптерећена, то ће судски поступак да покаже. С друге стране, вештаци ФТН-а тврде да је била оптерећена петнаест одсто више него што је предвиђено. Дакле, велика је разлика и не можемо веровати ни једнима ни другима док суд не каже ко је у праву“, наводи Иван Радак, уредник Форбес Србија.
Док се судски поступак не заврши, цитираћемо помоћницу министра Аниту Димоски из једног маила који је објавило новосадско тужилаштво:
„Радове морамо да завршимо, а да ли ћемо и када ћемо добити Употребну дозволу очито да није битно и није тема“.
Текст: Н1
ФОТО: Фонет