Odmah nakon obrušavanja nadstrešnice na železničkoj stanici u Novom Sadu, otvorena je istraga, a viši javni tužilac dao se u potragu za jednim od ključnih dokumenata – originalnim (arhivskim) projektom izgradnje ovog objekta.
A on je, prema saznanjima Forbes Srbija, sve vreme bio tamo gde je i trebalo da bude. U Infrastrukturi železnice Srbije.
Potraga za projektom
Kako se može videti iz dokumentacije koju je Više javno tužilaštvo u Novom Sadu objavilo, policija i tužilaštvo su se obraćali na više mesta. Adrese su bile Arhiv Jugoslavije, Arhiv Vojvodine, Muzej savremene umetnosti Vojvodine, takođe i Zavod za zaštitu spomenika kulture, Istorijski arhiv Novog Sada i preduzeće Neimar u stečaju, koje je šezdesetih godina gradilo staničnu zgradu.

Od ovih institucija je dobijen sličan odgovor – da nemaju originalni projekat – i sugestije na kojim adresama da ga traže. Neke od njih dostavile su tekstove o železničkoj stanici, objavljene u različitim stručnim publikacijama, ali niko nije imao ono što je bilo potrebno. Muzej je imao kopiju idejnog projekta, a od Zavoda za zaštitu spomenika je dobijena i prepiska s jednom studentkinjom arhitekture koja je 2022. tražila projekat za svoje istraživanje. Studentkinja je takođe pisala Istorijskom arhivu NS, sa identičnim ishodom, da nemaju projekat.
U preduzeću Neimar, kako se vidi iz objavljene dokumentacije, pronađeni su predmer i predračun kao i ugovor za izgradnju zgrade. Između ostalog i krila B na kojem je bila nadstrešnica. Naslovna strana; Foto: Više javno tužilaštvo NS
Projekat tražila i projektantkinja
Prema saznanjima Forbes Srbija, originalni projekat je pre početka rada na projektovanju tražila i Branislava Lazović. Ona je bila projektantkinja odgovorna za projekat arhitekture rekonstrukcije, dogradnje i adaptacije stanične zgrade.
Ona je sastavila dopis kojim se institut CIP kao zvanični projektant obratio Infrastrukturi železnice Srbije kao investitoru. Traženi su i projekti svih drugih objekata na trasi od Novog Sada do Subotice.
Na zahtev za dobijanje originalnog projekta stanične zgrade iz šezdesetih godina Infrastruktura železnice – nije odgovorila. Projektantkinja nije obaveštena da li ga imaju.

Lazović se obratila Zavodu za zaštitu spomenika Novog Sada i Arhivu gradske kuće Novog Sada. Kako saznajemo, od arhiva je dobila delove projekta. Oni joj, međutim,nisu mogli pomoći jer su to bili projekti instalacija vodovoda i kanalizacije, kao i mašinske instalacije.
Usled izostanka arhivskog primerka projekta, ali i zbog zakonskih procedura, sa svojim timom je snimila objekat – 2018. godine.
Prema saznanjima Forbes Srbija ona je svedočila da bi i sa postojanjem originalnog projekta morala da izađe na teren i snimi zgradu zbog mogućih razlika u onome što je projektovano i onoga što je izgrađeno. Ali, arhivski projekat bi uštedeo vreme za neophodne provere gabarita i celog objekta uopšte.
Gde je onda bio projekat?
Da je arhivski projekat u posedu tužilaštva, Forbes Srbija video je krajem novembra kada je došao do spiska dokumentacije kojom raspolaže tužilac. U trenutku kada je predsednik Srbije najavljivao objavljivanje „svih 195 dokumenata“, bilo je poznato da tužilac raspolaže sa četiri puta više dokumenata.
Da je došao do originalnog projekta potvrđeno je kada je Više javno tužilaštvo u Novom Sadu zvanično objavilo veštačenje profesora novosadskog Fakulteta tehničkih nauka. U veštačenju se videlo da su oni imali uvid u original. Međutim, ni tu se nije videlo gde je pronađen.
A on je sve vreme bio tamo gde je i trebalo da bude – u Infrastrukturi železnice Srbije.

Ne samo da je projekat bio u Infrastrukturi nego je stajao u Novom Sadu
Forbes Srbija imao je uvid u dokument policajaca PU Novi Sad kojim obaveštavaju tužioca da su privremeno oduzeli (zaplenili) originalni projekat od službenika Infrastrukture železnice Srbije.
Iz tog dokumenta se vidi da su policijski službenici do originalnog projekta došli već 7. novembra.
Doduše, nisu našli ili uzeli kompletan originalni projekat, ali jesu dva njegova važna dela. Prvi je tzv. Statički proračun krila B od oko 80 strana, sa dve strane tehničkog izveštaja. Drugi je tzv. Projekat palirski plan od 10 strana (palirski projekat je izvođački projekat odnosno detaljni plan za izvođenje radova). Za Palirski plan stoji napomena da nije skeniran.
Iz dokumenta se vidi i da su policajci ove dokumente oduzeli u prostorijama Infrastrukture železnice u Novom Sadu. Tačnije, u Sekciji Novi Sad u novosadskoj ulici Vase Stajića. Potpis na potvrdu da su joj privremeno oduzeti predmeti stavila je službenica sekcije.
Projekti su oduzeti u originalu.
Objavljeno na sajtu tužilaštva
Statički proračun objavilo je Više javno tužilaštvo u Novom Sadu na svom sajtu u decembru.

U njemu je opisana konstrukcija krova i nadstrešnice. U njemu su i brojni proračuni. Opisano je kako je u konstruktivnom smislu izvedena nadstrešnica, kojim redosledom su betonirani krov i nadstrešnica i između njih postavljene zatege (u dokumentu su nazvane vešaljke).
Napomenuto je da se izvođač mora striktno pridržavati redosleda izgradnje koji je opisan u ovom dokumentu.
I šta sad?
Otkriće da je statički proračun, koji je mogao pomoći projektantima da bolje razumeju način izgradnje stanične zgrade odnosno konstrukciju, po svemu sudeći će imati određeni značaj u predstojećem sudskom postupku.
Kako se iz dosadašnje dokumentacije moglo videti, Investitor (u ovom slučaju Infrastruktura železnice Srbije) je trebalo da projektantu (Saobraćajnom institutu CIP) obezbedi potrebnu dokumentaciju kako bi realizovao projektni zadatakodnosno izradu projektne dokumentacije.
Činjenica da su sve vreme imali projekat odnosno statički proračun kod sebe, a da o tome nisu ni obavestili projektante, nameće pitanje zašto se to desilo. Da li je reč o nemaru i neznanju da uopšte poseduju originalni primerak ili nešto drugo očigledno će morati da pokaže suđenje.
Više javno tužilaštvo u Novom Sadu, iako je zvanično saopštilo da je završilo sa objavljivanjem dokumentacije kojom raspolaže, ipak javnosti nije dostavilo sve. To se svakako odnosi na medicinske izveštaje poginulih i povređenih osoba (što je unapred i najavljeno da neće biti objavljeno). Međutim, po numeraciji objavljenih foldera se vidi da, po svemu sudeći mimo ovih izveštaja,nedostaje još nekoliko desetina „fascikli“. Jedna od njih je upravo izveštaj policije o oduzimanju originalnog projekta od Infrastrukture železnice Srbije.
Tekst: Forbes Srbija