Država i grad Beograd već godinama na tenderima, neretko bez ikakve konkurencije, dodeljuju milionski vredne poslove firmama iza kojih stoji biznismen Ostoja Mijailović, član Glavnog odbora SNS-a i predsednik KK Partizan. Tako je JKP Parking servis pre pet godina prvo kupilo lend rovere od Mijailovićevog Britiš motorsa po ceni od oko 27.000 evra po komadu za „oko sokolovo“, a potom ih, bez uverljivog obaveštenja, vratilo. A onda je nedavno, u iste svrhe, od firme Mios Mobiliti, čiji je većinski vlasnik Ostojina supruga Milica Mijailović, nabavilo 25 tojota po ceni od blizu 50.000 evra po vozilu.
I tu se njihov biznis sa državom i njenim institucijama ne završava, jer su Mijailovići preko nekoliko svojih firmi u međuvremenu ugovorili niz višemilionskih poslova. I sve to preko tendera na kojima su bili jedini ponuđači. Tako su, primera radi, od njihovih kompanija nabavljana vozila „pikap“ za oko 40.000 evra po komadu, a polovni „pauk“ za oko 95.000 evra.
Od kraja prošle godine upečatljivi lend roveri više ne mogu da se vide na beogradskim ulicama kako snimaju nepropisno parkirana vozila. Baš njih je na sumnjivom tenderu nabavio beogradski Parking servis u septembru 2019, a kako je ubrzo saopšteno, kupljena su u postupku javne nabavke „po izuzetno povoljnim cenama od 26.666 evra, bez ijedne primedbe na sam postupak“.

Tender za unapred poznatog kupca
Stručnjaci su, ipak, ubrzo utvrdili da je nabavka ovih džipova bila problematična jer se, prema konkursnoj dokumentaciji, nedvosmisleno moglo utvrditi da je uslove za njihovu nabavku jedino mogla da ispuni firma Britiš motors, čiji je jedini vlasnik Ostoja Mijailović, biznismen i funkcioner SNS-a. Kako je tada izjavio Nemanja Nenadić, programski direktor organizacije Transparentnost Srbija, gotovo je izvesno da je beogradski Parking servis raspisao pomenutu nabavku sa namerom da kupi upravo određeni tip džipova, koji je jedino Mijailović mogao da im proda.
„Kad se ima u vidu da ove automobile u Srbiji prodaje samo jedna firma, Britiš motors, sudeći po onome što je objavljeno na sajtu, to ujedno znači da je javna nabavka raspisana sa ciljem da posao dobije upravo taj ponuđač“, naveo je tada Nenadić.
Neočekivano, međutim, ovih vozila više nema na beogradskim ulicama, a građani su zapazili da sada u ime Parking servisa patroliraju tojote. Zašto? To nije do kraja jasno, a ne može se pouzdano reći ni kako je do toga došlo. U javnosti postoji više verzija, a kupac, odnosno JKP Parking servis iznosi informacije za koje je malo verovatno da su tačne ili makar ne do kraja tačne.
U tom preduzeću nedavno su rekli da će „oko sokolovo“ nastaviti da postoji, ali da je zakup lend rovera istekao. Kako su naveli za Novosti, nabavljeno je 25 novih tojota jaris kros vozila, koja idu na hibridni pogon, što znači i da će „manje zagađivati životnu sredinu“.
Problem je što je ovo zapravo prvi put, pet godina nakon tendera, da se pominje da je Parking servis zakupio lend rovere od Mijailovićeve kompanije. Pravdajući spornu nabavku ovih vozila u avgustu 2020, to gradsko komunalno preduzeće saopštilo je da su kupljena nova vozila proizvedena 2019, a ne zakupljena, kako sada navode. I to nije bio jedini i prvi put.
„Kupljena su u postupku javne nabavke po izuzetno povoljnim cenama od 26.666 evra, bez ijedne primedbe na sam postupak. I sama kompanija Britiš motors je saopštila da je obezbeđen popust od skoro 30 odsto“, pisalo je tada u saopštenju.

U javnosti se spekuliše i da su prvobitno nabavljena vozila vraćena pred istek samog lizinga, jer on navodno nije plaćan, a priča se i da nisu bila tehnički ispravna. O tome je govorio i Stefan Simić, odbornik PSG u Skupštini grada Beograda.
„Plaćali smo ih na lizinig. Umesto da ih platimo do kraja, pa nastavimo da ih koristimo, mi kupujemo nova vozila. Ne vidim zašto se sad to menja. Kažu, vratili smo lend rovere, pričalo se da nismo plaćali lizing. Ili, da nisu bili tehnički ispravni“, izjavio je Simić za TV Nova.
Konkurencija nula, a cena skoro duplo veća od tržišne
Kupovina novih vozila za potrebe Parking servisa usledila je u maju prošle godine, a uprkos neuspehu sa lend roverima novac je otišao praktično u istu kasu. Doneta je odluka da ugovor bude dodeljen firmi Mios Mobiliti, u kojoj udeo od 53,4 odsto ima kompanija AKS flit solušn (Fleet Solution), a u njoj većinski paket od oko 70 odsto ima Milica Mijailović, supruga Ostoje Mijailovića. Na njeno ime vodi se još 8,3 odsto vlasništva u Mios Mobilitiju, a obe firme deo su OMR grupacije, čiji je stopostotni vlasnik opet Ostoja Mijailović. Manjinski suvlasnici Mios Mobilitija su i široj javnosti nepoznati Goran Grujanić, sa udelom od 16,3 odsto, te Ivan Vrančić i Petar Gavranović, sa istim udelom od po 11 odsto.
Mnogo toga sporno je i u samom tenderu, čiji je predmet bila, kako piše, „nabavka vozila za vršenje osnovne delatnosti preduzeća putem operativnog lizinga“. Najpre to što je Parking servis pre pet godina tvrdio da je već kupio vozila za „oko sokolovo“, a drugi problem bi mogla da bude i cena. Iz konkursne dokumentacije i Odluke o dodeli ugovora može se, naime, zaključiti da je 25 automobila marke tojota jaris kros plaćeno 138 miliona dinara sa PDV-om. To drugim rečima znači da je jedno vozilo koštalo Parking servis 5,52 miliona dinara ili oko 47.000 evra, što je za oko 20.000 evra po vozilu više nego što su 2019. plaćeni navodno novi lend roveri.
Sudeći po konkursnoj dokumentaciji, za ovaj novac kupljen je automobil automatik, sa euro 6 motorom i litijum-jonskom baterijom, proizveden 2023/2024… Redovna cena ove marke vozila po zvaničnom cenovniku inače je oko 31.000 evra, s tim što sada može da se nabavi i po akcijskoj ceni od samo 23.990 evra, dok skuplje verzije iste marke, sa dodatnom opremom, koštaju i do 42.000 evra.
Nije, međutim, samo cena problematična. Čudi što se na ovaj tender Parking servisa javila samo firma iza koje stoji Ostoja Mijailović, iako je reč o izuzetno vrednom poslu. Uz to, Zakon o javnim nabavkama obavezuje naručioca, u ovom slučaju Parking servis, da na tenderima obezbedi konkurenciju, što se ni sada, ali ni i drugim slučajevima, nije dogodilo. Iz svega se može zaključiti da postoji osnovana sumnja da je ova javna nabavka sprovedena ne samo netransparentno, već po svemu sudeći i nezakonito.

O povučenim lend roverima, firmi Mios Mobiliti i vezama njegovog biznisa sa vlašću SNS-a Radar je želeo da čuje i mišljenje Ostoje Mijailovića, kome smo pitanja poslali mejlom preko njegovog PR-a, ali do zaključenja ovog broja nismo dobili nikakav odgovor na njih.
Automobile Mijailovića do 2029. voziće i zaposleni u 13 ministarstava i državnih uprava
Nabavka vozila za „oko sokolovo“ nije jedini posao koji je Parking servis zaključio sa firmom Mios Mobiliti. U julu prošle godine komunalno preduzeće čiji je osnivač Grad Beograd kupilo je četiri „pik-apa“ putem operativnog lizinga i to za 19 miliona dinara sa PDV-om. To znači da je svaki koštao 4,75 miliona dinara ili oko 40.000 evra. I na ovom tenderu kompanija iza koje stoje Mijailovići bila je jedini ponuđač.
Poslove sa državom firme iza kojih stoji jedan od članova Glavnog odbora SNS-a sklapale su i preko državnih institucija. AKS flit solušn 29. januara ove godine sklopio je okvirni sporazum sa Upravom za zajedničke poslove republičkih organa, vredan 554,4 miliona dinara sa PDV-om ili oko 4,7 miliona evra. Prema tom sporazumu, Uprava za zajedničke poslove će za 13 državnih organa u naredne četiri godine zakupljivati vozila od firme Mijailovićeve supruge Milice. Njene automobile tako će do 2029. voziti ne samo zaposleni u Poreskoj i Upravi carina, već i u brojnim ministarstvima – finansija, poljoprivrede, kulture, životne sredine…
Ni u ovom slučaju nije ispoštovana obaveza naručioca posla, konkretno Uprave za zajedničke poslove republičkih organa, da prilikom javne nabavke obezbedi konkurenciju. U dostupnoj dokumentaciji piše da se za ovaj milionski vredan posao javio opet samo jedan ponuđač.
Samo jedna ponuda stigla je i na tender, koji je raspisao Parking servis za nabavku polovnih vozila sa specijalnom nadgradnjom za vršenje osnovne delatnosti preduzeća. Reč je o 10 specijalnih teretnih vozila „pauk“, ne starijih od 2019. godišta, koja su plaćena 111,5 miliona dinara ili oko 953.000 evra, što znači da je svaki koštao više od 95.000 evra. Za ovaj posao konkurisala je samo firma Bavaria Motorrad Prislonica, koja je u međuvremenu promenila ime u Britiš motors centar za polovna vozila, a njen stopostotni vlasnik je Ostoja Mijailović.

Biznis imperija od 25 firmi
Kao funkcioner SNS-a Mijailović se nije naročito isticao. Ipak, u politiku se uključio još 2000, kada je bio član Nove Srbije. U redove naprednjaka ušao je 2015, a posle vanrednih parlamentarnih izbora, održanih 24. aprila 2016, prvi put postao je narodni poslanik.
„Bio sam član Nove Srbije 15 godina, a u SNS sam ušao sa namerom da donesem novu energiju. Sada bih voleo da se svi skupimo i da krenemo da radimo za Čačak zajedno. Premijer (sada predsednik, prim. a.) Vučić ne mora da radi za Čačak, mislim da mi treba da se organizujemo, da mu skinemo teret s leđa i da osmislimo priču kako bi što više mladih Čačana ostalo da živi u gradu“, izjavio je Mijailović 2015, a preneo je Istinomer.
Iako je i političar, čini se da je najviše energije, ipak, posvetio biznisu, jer se u sklopu njegovog poslovnog carstva nalazi više od 20 firmi, a od tog broja bar osam dobija ili je dobijalo poslove od države. Od njegovih kompanija, pre svega od Britiš motorsa, vozila su za svoje potrebe nabavljali i Parking servis iz Niša, Elektromreže Srbije, Narodna lutrija Srbije…
Tako je, prema okvirnom sporazumu, Lutrija Srbije u avgustu 2023. nabavila više terenaca, odnosno džipova upravo od Mijailovićeve kompanije i to po ceni od ukupno 42 miliona dinara ili oko 350.000 evra i to za potrebe igara na sreću. Prethodno je od iste kompanije nabavila još pet vozila i to za ukupno 29,1 milion dinara ili oko 250.000 evra. Namena je bila ista.
Najviše ugovora sa javnim preduzećima, domovima zdravlja, školama i gradovima, ipak, ima Globos osiguranje, u kome Mijailovićev Britiš motors ima kontrolni paket od skoro 70 odsto akcija. Sudeći prema podacima objavljenim na Portalu javnih nabavki, toj osiguravajućoj kompaniji je za nešto više od godinu dana dodeljeno čak 170 ugovora. A kako se dele poslovi Globos osiguranju najbolje govori podatak da je samo u decembru sa njim sklopljeno čak 11 ugovora, a od početka ove godine još pet.

Zajednička firma i nekretnine predsednika KK Partizan i Crvena zvezda
Iako je predsednik KK Partizan, sportske boje, ma kako bile za navijače sporne, nisu bile prepreka za Mijailovićevo partnerstvo sa Željkom Drčelićem, koji je odnedavno predsednik KK Crvena zvezda. Oni su suvlasnici kompanije Luks invest internešnel, koja na Bežanijskoj kosi završava izgradnju luksuznog stambeno-poslovnog kompleksa. Kako piše na zvaničnom sajtu tog projekta, 90 odsto stanova je već rasprodato, a cena kvadrata u tom kompleksu kreće se od 2.900 do 3.500 evra bez PDV-a po kvadratu.
I ne bi bilo iznenađenje da ovaj projekat ne bude jedini na kojem će zajedno raditi Mijailović i Drčelić. Njihov Luks invest internešnel već je upisan kao vlasnik parcele u naselju Krnjača, a moguće je da će graditi i u centru Beograda. Naime, oni i njihove supruge zajednički su vlasnici parcele i nekretnina u Dositejevoj ulici na Dorćolu. Upisani su kao imaoci prava nad parcelom i dva starija objekta površina od 103 i 65 kvadrata.
Iako je nedavno smenjen sa funkcije predsednika Jugoslovenskog sportskog društva Partizan, pozicija Ostoje Mijailovića ni u sportu, ni u biznisu, pa ni u politici, nije ugrožena, a ni on ne propušta priliku da pokaže da podržava neformalnog lidera naprednjaka i predsednika države Aleksandra Vučića. I sam priznaje da za košarkaški klub koji predvodi traži novac (poreskih obveznika) upravo od Vučića, kome neretko navijači Partizana na utakmicama u prepunoj Areni pogrdno skandiraju. A kada mu predsednik to spočita, on, kako je rekao, „samo zaćuti“.
A ćutanje može stvarno da bude zlato. Jer, dodeljivanje milionski vrednih poslova stranačkim funkcionerima, a naročito na tenderima na kojima nemaju nikakvu konkurenciju, jasan su signal da nešto nije kako treba. I tada može samo da zaćuti i nastavi dalje. Pa dok traje. A traje već prilično dugo.
Nataša Latković (Izvor: Radar.rs)