Crne kutije iz aviona Amerikan Erlajnsa koji se srušio u reku Potomak u blizini Vašingtona nakon sudara sa vojnim helikopterom sada se nalaze u laboratorijama Nacionalnog odbora za bezbednost saobraćaja (NTSB) radi ispitivanja.

NTSB je saopštio da su dve crne kutije izvučene iz olupine aviona u reci Potomak, preneo je CNN. Član NTSB Tod Inman rekao je ranije za Rojters da jeodbor uveren da će moći da povrati podatke iz crnih kutija.

Jedan kontrolor upravljao i lokalnim i helikopterskim saobraćajem

U trenutku pada aviona, jedan kontrolor letenja je radio na dve pozicije u kontrolnom tornju, rekao je izvor za američku televizijsku mrežu.

Izvor je naveo da je neuobičajeno to što je jedan kontrolor upravljao i lokalnim i helikopterskim saobraćajem.

Njujork tajms, koji je prvi javio o detaljima, navodi da se u internom, preliminarnom izveštaju Federalne uprave za vazduhoplovstvo kaže da nije bilo dovoljno osoblja za to doba dana i obim saobraćaja.

Nacionalni odbor za bezbednost saobraćaja počeo je istragu i razmotriće širok spektar potencijalnih uzroka sudara.

Tramp: Nema preživelih

Vladin izvor upoznat sa istragom rekao je za CNN da je nadzornik aerodromskog kontrolnog tornja doneo odluku da kombinuje dve uloge kontrolora u sredu uveče, što mogu da rade po sopstvenom nahođenju kada je obim vazdušnog saobraćaja slab.

Izvor je rekao da na kontrolnom tornju nije bilo manjka kadrova.

Američki predsednik Donald Tramp rekao je novinarima u četvrtak u Beloj kući da niko nije izazvao nesreću.

Do sada je pronađeno najmanje 40 tela. U avionu je bilo 64 osobe, a u vojnom helikopteru tri.

Veteran otkrio grešku koju su operateri napravili

Kontrolor letenja koji ima 23 godine iskustva otkrio je grešku koju su operateri napravili u momentima koji su prethodili smrtonosnom sudaru u Vašingtonu, prenosi Dejli mejl.

Iskusni kontrolor letenja je rekao da su instrukcije operatera za helikopter koje su se čule na snimku ATC-a bile “veoma nejasne.”

Na snimku koji traje skoro minut i po, može se čuti kako operateri ATC-a pitaju helikopter da li vidi komercijalni avion. Kroz prigušeni audio, daju se dalja naređenja i potvrde između operatera ATC-a.

Jedan kontrolor letenja je rekao pilotu helikoptera: “PAT 2-5, da li vidiš CRJ?” Nekoliko sekundi kasnije, kontrolor ponovo govori, zahtevajući: “PAT 2-5, prođi iza CRJ-a.”

Veteran kontrolor letenja, koji je radio na šest različitih aerodroma širom zemlje, rekao je da su ako su to bile prve reference helikoptera na avion, instrukcije bile nejasne.

– Bilo bi veoma nejasno u smislu, “Dobro, koji avion? Pa, gde da gledam?” Kad god dajemo uputstva, koristimo 12 tačaka na satu. Recimo da je 12 časova sever. Ako kažem “pogledaj ka 9 sati” to bi značilo da pogledaš ulevo ili prema zapadu – objasnio je.

Kontrolori leta imaju ogromnu odgovornost

– Tako da, ako bih imao helikopter koji ulazi u moj prostor za letenje i želeo bih da vidi avion, rekao bih, “PAT 2-5 saobraćaj, 9 časova, tri milje regionalni avion koji dolazi na aerodrom” – dodao je on.

Napomenuo je da kontrolori letenja imaju ogroman odgovornost da pruže tačne i detaljne informacije pilotima.

– Moramo da budemo u pravu uvek, jer ako nismo, ljudi poginu. Kontrolori letenja imaju stotine, pa čak i hiljade života na ekranu, na radarskom ekranu u jednom trenutku – rekao je veteran kontrolor letenja.

Pilot u komandi može da ignoriše uputstva ako smatra da je avion u neposrednoj opasnosti, ali je bolje imati dobar razlog, jer će inače pitati zašto je to uradio, zaključuje veteran.

Tekst: Dejli Mejl