Субота 15.11.2025
Субота 15.11.2025

Ауто-пут Моравски коридор милијарду евра скупљи од почетне процене

Влада Србије упутила је у скупштинску процедуру Предлог закона о потврђивању Уговора о кредитном аранжману за финансирање грађевинских услуга које пружа компанија Бецхтел Енка УК Лимитед, за потребе изградње инфраструктурног коридора ауто-пута Е-761, на деоници Појате-Прељина, познатијег као Моравски коридор,. Тим предлогом Влада тражи подршку парламента за ново задужење у износу до 260 милиона евра.

Фото: Срђан Илић

Кредит би био обезбеђен уз гаранцију Извозне кредитне агенције Уједињеног Краљевства (УКЕФ). Као агент кредита наводи се Ј.П. Морган СЕ, док су као првобитни зајмодавци и водећи аранжери ангажовани ЈПМорган Цхасе Банк, Н.А., Лондон Бранцх, Црéдит Агрицоле Цорпорате анд Инвестмент Банк и ИНГ Банк Н.В. Каматна стопа је дефинисана као варијабилна, везана за шестомесечни ЕУРИБОР, уз фиксну маржу од 0,60 одсто на годишњем нивоу. Рок отплате кредита је 12 година, са укљученим периодом почека од две године. Средства су, како је наведено, намењена финансирању радова које на овом пројекту изводи америчко-турски конзорцијум.

На основу Предлога закона, Уговор о кредиту у износу од 260 милиона евра склопљен је 27. октобра ове године у Београду, а у име Србије потписао га је министар финансија Синиша Мали. Први корак у обезбеђивању средстава за изградњу Моравског коридора направљен је 2021. године, када је парламент потврдио уговор о кредиту у износу од 431,7 милиона евра.Тај зајам уговорен је са америчком банком Ј.П. Морган Цхасе Банк, а аранжман је подржан гаранцијом Извозне кредитне агенције Уједињеног Краљевства (УКЕФ).

Наставак финансирања уследио је почетком 2022. године, потврђивањем другог уговора о кредиту вредног 400 милиона евра. Због повећаних потреба пројекта, овај уговор је током лета 2023. године измењен, а износ зајма је повећан за додатних 100 милиона, чиме је достигао укупну вредност од 500 милиона евра. Позајмицу је обезбедио конзорцијум шест међународних банака: Банцо Сантандер, ЦаиxаБанк, Цредит Агрицоле Цорпорате анд Инвестмент Банк, ЈПМорган Цхасе Банк, Раиффеисен Банк Интернатионал и УБС Сwитзерланд.

Највеће појединачно задуживање за овај пројекат договорено је у јесен 2023. године. Тада је Скупштина изгласала трећи уговор о кредиту, у износу до 700 милиона евра. Зајмодавци у овом аранжману су Ј.П. Морган Цхасе Банк, Цредит Агрицоле Цорпорате анд Инвестмент банк, Банцо Сантандер С.А. и ИНГ Банк. Овај кредитни аранжман је осигуран од стране Мултилатералне агенције за гарантовање инвестиција (МИГА), која послује у оквиру Групације Светске банке. Та три кредита заједно вредна су 1,63 милијарде евра.

Такође, подаци из предлога буџета за 2026. годину још откривају прецизније финансијске обавезе државе. Према званичној евиденцији, преостали дуг за Моравски коридор на дан 31. августа 2025. године износио је скоро 1,44 милијарде евра. Током 2026. године, само на име отплате главнице за та три постојећа зајма, из буџета ће бити плаћено више од 93 милиона евра, што не укључује трошкове камата. Када се саберу досадашња задужења са кредитом који влада предлаже, долази се до цифре која драматично премашује почетну процењену вредност пројекта од 800 милиона евра. Уколико Скупштина Србије усвоји нови предлог и одобри задужење од 260 милиона евра, укупна финансијска конструкција за Моравски коридор износиће 1,89 милијарди евра.

Тиме би цена изградње овог аутопута била два и по пута виша у односу на првобитне планове. Продужени су и рокови за изградњу па се, уместо ове године, планира да последња деоница буде пуштена у саобраћај у септембру 2026. године.

Извор: Бета