Prvi novembar Srbija će pamtiti po padu nadstrešnice novosadske železničke stanice, i posledične smrti 14 osoba, nečije dece i roditelja. Međutim, ta nesreća bez presedana, bar u ovom segmentu naših života, otkrila je niz nepravilnosti na srpskim prugama. Drugim rečima, kad sednemo u voz, niko nam ne garantuje da ćemo čitavi stići na odrednicu.
To smo i sami mogli da zaključimo, prateći železničke incidente, od kojih neke za Radar nabraja arhitekta Slobodan Maldini, krećući od relativno skorašnjeg, od 25. decembra 2022. „Saldo izvrtanja četiri vagona teretnog voza kod Pirota, bilo je izlivanje amonijaka, te proglašenje vanrednog stanja zbog opasnosti od trovanja“, Maldini podseća i da je dvoje ljudi tom prilikom preminulo.
Iskakanje iz šina dve međunarodne kompozicije kod Vršca, 1. decembra 2023, rezultovalo je gubitkom znatne količine uglja i žitarica, i dokazalo da je pruga „u katastrofalnom stanju“. Usled krađe bakarnih kablova u stanici Novi Beograd, juna 2024, vozovi ka Novom Sadu kasnili su drastično, na relaciji Zemun – Beograd Centar. „Ako nadležni nisu u stanju da primete šta se dešava u prostoru pod kamerama, kako će imati kontrolu nad otvorenom prugom“, primećuje naš sagovornik.
Obavešten i Vesić
U sistemu domaćeg železničkog saobraćaja, Direkcija za železnice Srbije sprovodi nadzor nad delovanjem Infrastrukture železnice Srbije, i ona je tom, nekad delu jedinstvenog preduzeća, slala dopise još od 2018, u cilju poboljšanja bezbednosne situacije. Godine 2021, na popisu propusta našla se čak 51 stavka, gde su se morale preduzeti konkretne mere u svrhu naše veće sigurnosti. „Od tih mera, 19 nije sprovedeno u predviđenom periodu, kako je Direkcija utvrdila pregledom, ali i na osnovu dokumentacije“, Maldini ističe.
Nadležna i za izdavanje sertifikata, Direkcija je početkom 2022. Infrastrukturi produžila dozvolu, ali i precizirala rokove da se propusti otklone. Probivši ih ponovo, Infrastruktura je tražila novo produženje, što je i dobila, i opet omanula sa rekonstrukcijama. Poslednjom prilikom kontrole, u avgustu 2023, ostala je dužna 63 intervencije, jer su se novi prigovori pridodavali u svakom od novih navrata.
„Videvši da Infrastruktura neće ništa da preduzme, pravdajući se manjkom novca i ljudskih resursa, Direkcija se obratila Gorana Vesića, sad već bivšem ministru saobraćaja, takođe bez uspeha“, Maldini navodi.
Kontrole su opet pokazale da izvestan deo kompozicija nije upisan u Registar vozila, ali i da radionice nisu sertifikovane, te ne mogu stati iza svojih eventualnih popravki. „Takođe, bilo je primedbi i na rad interne kontrolne službe koja deluje selektivno, zaobilazeći nedodirljive, a adresirajući samo izvršno osoblje“, Maldini naglašava. Obnavljajući dozvolu, Infrastruktura kao da je za vjek vjekova samu sebe obezbedila.
Koje konkretno zamerke je imala Direkcija, nije pohranjeno u dokumentima dostupnim javnosti, ali sve upućuje da „rasulo vlada našim železničkim saobraćajem“. „I, takve kompozicije, na takvim prugama, treba da nas voze 200 na sat, kako se najavljuje za transport do Subotice, i dalje – do Budimpešte“, naš sagovornik napominje. A mi nismo bezbedni ni u samim stanicama.