Podsetimo, Infrastruktura železnice Srbije je 17. januara 2025. zaključila ugovor sa Fakultetom tehničkih nauka i Institutom za ispitivanje materijala (IMS), radi izrade Elaborata o oceni stanja konstrukcije objekta stanične zgrade Novi Sad. Posao je dodeljen direktno odnosno u pregovaračkom postupku bez objavljivanja javnog poziva.

Vrednost posla je 29,9 miliona dinara bez poreza odnosno 35,88 miliona dinara sa PDV-om. Trajanje ugovora je pet meseci što bi značilo da im je za završetak posla, koji je trebalo da traje 120 kalendarskih dana, ostalo još nešto više od mesec dana.

Ćutanje fakulteta

Forbes Srbija uputio je 5. maja pitanja fakultetu kako bi dobio potvrdu da li je tačno da nisu započeli proveru stabilnosti zgrade.

Pitali smo i zašto im nije omogućeno da uđu u zgradu, kao i da li je za proveru stabilnosti zgrade određen i deo stručnjaka koji se pojavljuju kao veštaci u postupku za pad nadstrešnice odnosno da li bi tu moglo da bude reči o potencijalnom sukobu interesa jer je Infrastruktura železnice Srbije finansijer provere stabilnosti zgrade.

Pitali smo ih i šta bi po njima bilo rešenje za ovu situaciju. Međutim, odgovore nismo dobili do objavljivanja teksta.

Novo ispitivanje veštaka

Drugo ispitivanje veštaka dogodilo se 29. aprila i tada su obznanili informaciju da do tog trenutka nisu uspeli da uđu u zgradu i provere njenu stabilnost.

Upravo ih je jedan od branilaca pitao da li su se veštaci FTN-a pojavljivali kao izvršioci posla po ugovoru koji je sklopljen između fakulteta i IŽS. Na to je Rašeta odgovorio da je ugovor FTN-a i IŽS sklopljen u januaru ili februaru 2025, „ali izvršenje posla još uvek nije započeto, jer nemamo odobrenje pristupa objektu niti rada na objektu Železničke stanice u Novom Sadu“.

Upitan je i da li su veštaci angažovani radi izvođenja radova na izradi elaborata o oceni stanja konstrukcije Železničke stanice u Novom Sadu odnosno da li je to predmet ugovora, a Rašeta je na to odgovorio da je predmet ugovora procena stanja konstrukcije objekta Železničke stanice.

Advokat je potom konkretizovao pitanje, tražeći informaciju da li su veštaci koji učestvuju u ovom postupku angažovani po tom ugovoru od strane FTN-a.

„Jeste planirano, ali još nije započeto izvršenje posla, neki od veštaka će biti angažovani“, potvrdio je Rašeta.

Iako je najkasnije do sredine juna trebalo da saznamo da li je zgrada železničke stanice u Novom Sadu stabilna nakon pada nadstrešnice, to se po svemu sudeći neće dogoditi. Kako saznajemo, stručnjaci Fakulteta tehničkih nauka kojem je poveren posao provere stabilnosti zgrade, nisu još dobili dozvolu da uđu u zgradu i obave posao.

Ovu informaciju obelodanio je veštak Andrija Rašeta sa FTN-a, u novom ispitivanju pred višim javnim tužiocem u Novom Sadu i braniocima 13 optuženih. Novo ispitivanje naložio je Viši sud naredbom da se dopuni istraga odnosno optužnica podignuta 30. decembra prošle godine.

Prema dokumentu sa saslušanja u koji je Forbes Srbija imao uvid, vidi da se da je jedan od branilaca pitao veštake da li je neko od njih, nakon izrade veštačenja, ušao u poslovni odnos sa Infrastrukturom železnice Srbije. Profesor i veštak Andrija Rašeta odgovorio je da je fakultet sklopio ugovor o proceni stanja stanične zgrade u Novom Sadu, a ne oni kao fizička lica. „Dakle, niko od stručnih lica koja su učestvovala u izradi nalaza i mišljenja se u međuvremenu nije zaposlio u IŽS niti je ušao u poslovni odnos lično sa Infrastrukturom železnice Srbije“, rekao je Rašeta.

Ugovor zaključen na pet meseci

Podsetimo, Infrastruktura železnice Srbije je 17. januara 2025. zaključila ugovor sa Fakultetom tehničkih nauka i Institutom za ispitivanje materijala (IMS), radi izrade Elaborata o oceni stanja konstrukcije objekta stanične zgrade Novi Sad. Posao je dodeljen direktno odnosno u pregovaračkom postupku bez objavljivanja javnog poziva.

Vrednost posla je 29,9 miliona dinara bez poreza odnosno 35,88 miliona dinara sa PDV-om. Trajanje ugovora je pet meseci što bi značilo da im je za završetak posla, koji je trebalo da traje 120 kalendarskih dana, ostalo još nešto više od mesec dana.

Ćutanje fakulteta

Forbes Srbija uputio je 5. maja pitanja fakultetu kako bi dobio potvrdu da li je tačno da nisu započeli proveru stabilnosti zgrade.

Pitali smo i zašto im nije omogućeno da uđu u zgradu, kao i da li je za proveru stabilnosti zgrade određen i deo stručnjaka koji se pojavljuju kao veštaci u postupku za pad nadstrešnice odnosno da li bi tu moglo da bude reči o potencijalnom sukobu interesa jer je Infrastruktura železnice Srbije finansijer provere stabilnosti zgrade.

Pitali smo ih i šta bi po njima bilo rešenje za ovu situaciju. Međutim, odgovore nismo dobili do objavljivanja teksta.

Novo ispitivanje veštaka

Drugo ispitivanje veštaka dogodilo se 29. aprila i tada su obznanili informaciju da do tog trenutka nisu uspeli da uđu u zgradu i provere njenu stabilnost.

Upravo ih je jedan od branilaca pitao da li su se veštaci FTN-a pojavljivali kao izvršioci posla po ugovoru koji je sklopljen između fakulteta i IŽS. Na to je Rašeta odgovorio da je ugovor FTN-a i IŽS sklopljen u januaru ili februaru 2025, „ali izvršenje posla još uvek nije započeto, jer nemamo odobrenje pristupa objektu niti rada na objektu Železničke stanice u Novom Sadu“.

Upitan je i da li su veštaci angažovani radi izvođenja radova na izradi elaborata o oceni stanja konstrukcije Železničke stanice u Novom Sadu odnosno da li je to predmet ugovora, a Rašeta je na to odgovorio da je predmet ugovora procena stanja konstrukcije objekta Železničke stanice.

Advokat je potom konkretizovao pitanje, tražeći informaciju da li su veštaci koji učestvuju u ovom postupku angažovani po tom ugovoru od strane FTN-a.

„Jeste planirano, ali još nije započeto izvršenje posla, neki od veštaka će biti angažovani“, potvrdio je Rašeta.

Veštaci se obraćali Infrastrukturi

Profesor je odgovorio i da se FTN obraćao dopisima Infrastrukturi železnice Srbije u cilju dobijanja odobrenja pristupa objektu. Kao i dopisima „zbog planiranja budućih izvršenja posla koji bi se odnosili na radove u okviru objekta“.

Veštaci su upitani i da li su u nekom od dopisa konkretno dali savete šta treba uraditi na krilu B, u smislu skidanja obloge sa donje strane krovne konstrukcije, ili slične savete, koji predstavljaju, po oceni odbrane, direktno učešće na radu na ovom ugovoru.

„Jesmo, dopisima smo se obraćali Infrastrukturi železnice Srbije, između ostalog i za krilo B, koje bi se eventualne predradnje, odnosno eventualne radnje morale obaviti u cilju izrade elaborata o proceni stanja konstrukcije objekta tj. između ostalog i krila B“, rekao je Rašeta.

Branilac je na to dodao i pitanje da li su preporuke dali na osnovu snimanja stanja ili vizuelnim pregledom, veštak je odgovorio: „Ti dopisi su se slali u duhu iskustva koje imamo na poslovima ovog tipa. Dakle, poznavali smo objekat železničke stanice još daleko pre poslednje rekonstrukcije“, odgovorio je Rašeta.

Na ivici zahteva za izuzeće veštaka

Na sve to, advokat je ukazao na član 116 Zakona o krivičnom postupku „po kome ovi veštaci ne bi nadalje mogli učestvovati u ovom postupku, pošto niko nije negirao da učestvuje u poslovima vezanim za ovaj ugovor, a mogu po potrebi tužilaštvu dostaviti i dopis koji je potpisao prof. dr Andrija Rašeta, a sa kojim se sagledava poslovni odnos između veštaka i Infrastrukture železnice Srbije“.

Sve se na kraju završilo primedbom advokata da, pošto su u poslovnom odnosu sa Infrastrukturom železnice Srbije, nalaz veštaka „nema vrednost i postoje razlozi za njihovo izuzeće“. Ipak, na kraju, kako se vidi iz dokumenta, nije postavio takav zahtev. Ni drugi branioci, na pitanje višeg javnog tužioca, nisu postavili zahtev za izuzeće.

Tekst: Forbes Srbija