Redovno prolećno majsko zasedanje Svetog arhijerejskog sabora SPC počelo je juče u Svetosavskom hramu na Vračaru u Beogradu svetom arhijerejskom liturgijom i prizivom Svetog Duha.

Sa malo vernika, Informativna služba SPC nije najavila vreme početka liturgije, i bez obraćanja patrijarha Porfirija (Perića), ovogodišnje majsko zasedanje najvišeg crkveno-zakondavnog i jerarhijskog tela SPC počelo je, kako bi to rekao pokojni vladika Atanasije (Jevtić), „mutavo“, piše Danas.rs.

Iako je patrijarh Porfirije do sada uspešno amortizovao bilo kakvo izjašnjavanje Sabora o važnim događajima u Srbiji, uključujući i Kosovo i Metohiju, kao najbolnije nacionalno i državno pitanje, štiteći režim Aleksandra Vučića od bilo kakve crkvene kritike, sad će se, kako stvari stoje, višemesečni studentski i građanski protesti naći na saborskom dnevnom redu.

Povod je dao sam patrijarh Porfirije skandaloznom crkveno nedefinisanom posetom Moskvi pod „firmom“ primanja ruskog doktorata.

Poglavar SPC kao prvi među jednakima, bar Saboru arhijereja, ako ne i vernicima, duguje objašnjenje zašto je „patrijarh srpski“ postao „kurir“ predsednika Republike i u čije je ime je u susretu sa predsednikom Ruske Federacije Vladimirom Putinom ocenio da se „u Srbiji ovih dana događa ‘obojena revolucija’“.

Moguće da se u trenutnom odnosu saborskih snaga, priča se da tri četvrtine saborskog tela „kontrolišu“ patrijarh Porfirije i, čak znatno više, vladika bački Irinej (Bulović) bruka iz Moskve prođe bez posledica. Bar je neće biti u zvaničnom saopštenju vladike Irineja bačkog.

Zato bi na tapetu mogle da se nađu vladike, njih šestorica, koji su javno reagovali na natpise episkopa kruševačkog Davida (Perića) koji je kasnije negirao da je studente u buntu nazvao „srpskim ustašama“.

Za raspravu na ovu temu, kako je spekuliše u vrhu SPC, spremaju se obe „strane“, a iz spornog teksta vladike Davida, čiji se spisi mogu čitati na razne načine, jasno je jedino da je i bio namenjen za „kućni obračun“.

Iako u delu SPC ne isključuju mogućnost da se patrijarh Porfirije našao u „makazama“ između predsednika Republike i svog uticajnog duhovnog oca, koji navodno ima zasluge i za nedavnu Perićevu blamažu u Moskvi, ne isključuje da će poglavar SPC nastaviti sa svojom taktikom „burazerskog zavrtanja ruku“ braći arhijerejima nepodobnim po raznim osnovama.

U Patrijaršiji se spekuliše da je novi vid patrijarhovog disciplinovanja pojedinih vladika „ponuda koja se ne odbija“ – penzionisanje ili podela eparhije, jer aktuelni poglavar SPC i vladika bački još navodno nisu namirili „dugovanja“ za glasove na izbornom Saboru 18. februara 2021, a i broj patrijarhovih ambicioznih vikara nikad nije bio veći u istoriji SPC.

„Glasačka mašina“ u Saboru ima svoju cenu, a mogli bi da je plate episkopi koji ne čine „glavni tok“ srpskog pravoslavlja koji neki prepoznaju u vladiki bačkom i patrijarhu. U patrijaršijskim izvorima sumnja se da je model „penzija ili podela eparhije“ uoči Sabora isproban i na episkopu banatskom Nikanoru (Bogunoviću).

Prema nezvaničnim najavama, na udaru bi mogao da se nađe vladika žički Justin (Stefanović), nepodoban za vladiku bačkog po više osnova – političkih, duhovnih…, kao i episkop nemački Grigorije (Durić), jedni koji je javno i bezrezervno podržao studente u buntu, mitropolit crnogorsko-primorski Joanikije (Mićović) sa kojim navodno patrijarh nije baš u velikoj ljubavi, kao ni vladika bački.

Za episkopa nove eparhije, navodno na zahtev Aleksandra Vučića, koji lobira preko ministra kulture Nikole Selakovića, trebalo bi da bude izabran arhimandrit Petar (Dragojlović), iguman manastira Pinosava u Kusatku.

Osim što je Vučić početkom marta obilazeći Podunavski okrug posetio i hvalio baš ovaj manastir, njegov iguman u naprednjačkim i crkvenim krugovima slovi kao „duhovnik“ Vučićevih „lojalista“, od kojih je bar 200, u čemu se slažu crkveni i SNS izvori, 15. marta bilo u Predsedništvu Srbije, za svaki slučaj.

Da li će posle „ćaci“ predsednika Srbija dobiti i „ćaci“ episkope odlučiće Sabor SPC u tri radna dana majskog zasedanja.

Na stranu što se priča da je unutar SPC – od sveštenika do episkopa – uvedena cenzura, čak i navodna internet provera poruka i „lajkova“ na društvenim mrežama kako informacije ne bi „curele“ u medije.

Tekst: Danas.rs